Je mi sedmnáct let a narodila jsem se na podzim. Ráda maluju a cestuju. Odjakživa jsem takový snílek a možná až moc velká naivka, která se snaží změnit svůj nudný život. Na druhou stranu jsem realistka, i když někdy nestojím oběma nohama pevně na zemi. Mám ráda zvířata a samozřejmě se snažím zhubnout, alespoň nějaké zpestření. :)
I like

1. Pýchu a Předsudek
2. mýho miláčka pejska
3. My Chemical Romance
4. impresionismus (Van Gogha žeru)
5. dosažení něčeho, co jsem si stanovila
6. Depeche Mode
7. shopping a kecání s holkama nebo s mou sestrou
8. Avatar
9. svou rodinu
10. možnosti, co nám svět nabízí

pozn. na pořadí nijak nezáleží
I hate

1. hmyz
2. lži
3. samotu
4. letadla
5. hádky
6. planimetrii :(((
7. nevěru
8. noční můry
9. fronty v supermarketech
10. zklamání ze sebe samotné

pozn. na pořadí vůbec nezáleží
 

Všechno má svou krásu, ale ne každý ji vidí. (Camille Pissarro)

 
 

Sedm mýtů o hubnutí: biopotraviny ani light jogurty nepomohou

Vytvořeno 05.08.2010 02:44:54 | Poslední změna 05.08.2010 03:17:30
Mnoho z nás slyšelo "zlaté pravidlo" pro shození nadbytečných kil: nepřejídat se a jíst zdravě. Můžeme se na něj ale spolehnout? Existují totiž potraviny, které zdravé nepochybně jsou, ale při redukci váhy nám prokážou medvědí službu.





1. mýtus: Cereálie jsou vhodnou dietní snídaní

Pravda: Ne, pokud chcete zhubnout.
"Ne každé jídlo, které je zdravé, je vhodné pro snížení hmotnosti. Mezi rozšířené přestupky proti redukční výživě patří například snídaňové cereálie," říká Kristýna Galová z brněnského Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment, který ve svých doporučeních vychází z dlouhodobých zkušeností z oblasti redukčního stravování. Lupínky a müsli totiž dodají velké množství energie na malé množství potraviny. "Cereálie jsou vhodné pro sportovce a fyzicky aktivní populaci. Rozhodně je však nedoporučuji zařazovat do redukčního jídelníčku," dodává Galová.




2. mýtus: Kdo chce zhubnout, nesmí po 17. hodině jíst.

Pravda: Ano, pokud chodíte spát v osm.
Není to úplně přesné tvrzení. Obecně se doporučuje nejíst dvě až tři hodiny před spaním. Pokud se tedy nechystáte na kutě po večerníčku, klidně si dopřejte večeři o hodinku později. Jiná věc je, jak má večeře vypadat. K večeru je spotřeba energie menší, tudíž má tělo tendenci ukládat přijatou energii do tuků.
Večeře by tedy neměla být příliš tučná a měla by obsahovat méně sacharidů. Poslední "větší jídlo" by mělo přijít mezi pátou a šestou hodinou večerní. Chodíte-li spát později, není vyloučena druhá večeře, ta by ale měla být lehká a malá. Ideální pro druhou večeři je zelenina. Ovoce a také některé druhy zeleniny obsahují sacharidy, proto se jejich konzumace ve večerních hodinách nedoporučuje.



3. mýtus: Light jogurty prospívají štíhlé linii

Pravda: Odtučněné jogurty se překvapivě pro dietu nehodí.
Také jíte odtučněné jogurty a máte dobrý pocit z toho, že děláte něco pro štíhlou linii? "Mnoho našich klientů bývá překvapeno, že takzvané light jogurty nejsou vhodné pro redukci váhy. Aby odtučněný jogurt získal konzistenci, musí se při výrobě místo tuku používat zahušťovadla, ve kterých ve většině případů není omezen cukr. Navíc tyto produkty neobsahují probiotické látky, které pozitivně působí například na střevní mikroflóru," vysvětluje Galová.
J ogurty jsou nepochybně zdraví prospěšné, například pro obsah vápníku, ale vyplatí se vybírat. Pro redukci hmotnosti Galová doporučuje bílé jogurty, acidofilní mléka a kefíry s nižším obsahem tuku ve výrobku, ale ne light výrobky.



4. mýtus: Kdo chce zhubnout, musí jíst hodně ovoce

Pravda: Ovoce bychom měli zařazovat do redukčního jídelníčku s rozmyslem.

"Ovoce nepochybně patří mezi potraviny, které jsou v našem jídelníčku nenahraditelné - je v něm vláknina, minerální látky a vitamíny. Při redukci váhy však doporučujeme střídmost v jeho konzumaci, vyplatí se upřednostňovat spíše zeleninu," říká Galová z Institutu kompliment. Ovoce totiž obsahuje monosacharidy (stejně jako cukrovinky), které jsou nejrychlejším zdrojem energie. Rychle zvyšují hladinu krevního cukru a organismus je nemusí stačit spalovat. Při redukci hmotnosti by se v jídelníčku raději nemělo vyskytovat sušené a zavařované ovoce, fíky, datle, banány, hrozny a ananas.

Pozn. Melouny jsou typická letní potravina, která má při hubnutí opravdu dobré účinky. Obsahuje totiž velké množství vody (kolem 90 %) a má také nízké kalorické hodnoty. V závislosti na konkrétní odrůdě se jejich energetická hodnota pohybuje ve 100 gramech dužiny od 19 do 31 kcal (asi 80-131 kJ). Melouny mají také významné antioxidanty - vitamín C a beta-karoten. Ty pomáhají tělu při boji s volnými radikály. Populární je též melounová dieta, kdy se tato dobrůtka jí po celý den. Pro hubnutí je tak meloun skvělou volbou.



5. mýtus: Biopotraviny pomůžou shodit

Pravda: Biopotraviny nemají na redukci nadváhy vliv.
Častým omylem je přesvědčení, že biopotraviny jsou při redukčním stravování vhodnější než jiné. Pravdou je, že se vyznačují vysokou kvalitou, výraznou a nefalšovanou chutí, v případě zeleniny a brambor také dobrou trvanlivostí. Při jejich zpracování je zakázáno například bělení, působení hormonů, ozařování a mikrovlnný ohřev, nakládání s použitím chemikálií nebo používání synteticky přídatných látek (např. syntetická sladidla). "Jde tedy o potraviny nezávadné, sociálně i eticky akceptovatelné, avšak na redukci váhy jejich vlastnosti vliv nemají," říká Galová.



6. mýtus: Když nahradím živočišný tuk rostlinným, zhubnu.

Pravda: Rostlinné tuky jsou zdravější než živočišné, obsahem energie se však neliší.
 Mnoho lidí si myslí, že když nahradí živočišný tuk rostlinným (například sádlo nebo máslo olivovým olejem), tak budou hubnout. Ne tak docela. "Všechny tuky, ať již živočišného, nebo rostlinného původu, mají přibližně stejný obsah energie. Přesto doporučuji do jídelníčku zařadit převážně rostlinné tuky, protože jsou zdravější. Je však třeba si uvědomit, že v rámci redukčního režimu je potřeba sledovat jejich množství," vysvětluje Galová.
Vhodný je extra panenský olivový olej, který má na rozdíl od živočišného tuku nulovou hodnotu cholesterolu a pomáhá snižovat riziko vzniku srdečně cévních onemocnění. Pokud se však snažíte shodit nadbytečná kila, je potřeba omezit i nadbytečný příjem těchto zdravých tuků.




7. mýtus: Všechny cukry jsou nezdravé.

Pravda: Jen některé. Škodlivost sacharidů vyplývá z toho, že konzumujeme nevhodné cukry v nevhodnou dobu.
Tato skupina látek, správně nazývaná sacharidy, má ve stravě zásadní význam. Až na vysokomolekulární sacharidy, které tvoří vlákninu a jsou nevstřebatelné, přináší tato živina do organismu dobře využitelnou energii. Kombinace sacharidů s krátkým a delším řetězcem (též s vysokým a nízkým glykemickým indexem) ve stravě umožňuje zásobit organismus energií v průběhu denních aktivit od rána do večera.
Když potřebujeme rychle dodat energii do těla nebo ji rychle doplnit například po namáhavém výkonu, vezmeme si "rychlé" sacharidy z ovoce, brambor, medu či pečiva, aby se rychle vstřebaly a vitalizovaly nás. Když např. máme delší přestávku mezi jídlem s aktuální potřebou energie, například mezi snídaní doma v 7 hod ráno a důležitou poradou v práci v 9 hod, vezmeme si "pomalé" sacharidy, které se zvolna vstřebávají, protože mají delší řetězec - ovesné vločky (neinstantizované), celozrnné pečivo, luštěniny, celozrnné těstoviny a rýže natural (neloupaná).
"Škodlivost" sacharidů vyplývá jednak z toho, že konzumujeme nevhodné cukry v nevhodnou dobu, jednak z toho, že jich přijímáme velké množství a v nevhodné formě (s vysokým glykemickým indexem, především sladkosti a bílý cukr). To vede k tomu, že přebytek sacharidů v organismu působí takzvané insulinové šoky, způsobující paradoxně chuť k jídlu a hlad, a nadbytečné sacharidy se přeměňuj na tělesný tuk způsobující nadváhu, obezitu a kardiovaskulární problémy.
 
Prohlášení o Cookies |
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one